STATUT
FUNDACJI TWÓRCZY,AKTYWNI („TAk”)
Postanowienia ogólne
§ 1.
-
Fundacja pod nazwą „TWÓRCZY, AKTYWNI” („TAk”), zwana dalej Fundacją, ustanowiona
przez Jacka Wysmałka, zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Mariusza Wróblewskiego w kancelarii notarialnej w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 270,
w dniu 28 lutego 2006 działa na podstawie przepisów prawa polskiego ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. nr 46 poz. 203 z późniejszymi zmianami)
oraz niniejszego statutu. -
Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 2.
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 3.
-
Siedzibą Fundacji jest Zgierz.
-
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
-
Właściwym ministrem jest minister do spraw oświaty.
§ 4.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Realizacja zadań statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami.
-
Fundacja może tworzyć oddziały, filie.
§ 5.
-
Fundacja może używać skrótu swej nazwy:TAk; wyróżniającego ją znaku graficznego, a dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Fundacja używa pieczęci podłużnej lub okrągłej z napisem: FUNDACJA TWÓRCZY,AKTYWNI (TAk) w Zgierzu.
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami
i wyróżnieniami osobom fizycznym, prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji.
§ 6.
Cele Fundacji to:
-
Prowadzenie działalności oświatowej i kulturalnej.
-
Wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Podnoszenie poziomu i efektywności nauczania dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzącego
do wszechstronnego rozwoju osobowości. -
Tworzenie warunków do rozwoju kulturalnego, oświatowego i socjalnego różnym grupom dzieci, młodzieży i dorosłych (w tym pochodzącym ze środowisk wiejskich, niepełnosprawnym, uzależnionym, bezrobotnym) z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb i dysfunkcji.
- Pobudzanie i stymulowanie aktywności społecznej, oświatowej, kulturalnej i gospodarczej lokalnej oraz regionalnej.
-
Wspomaganie rozwoju demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego.
-
Działanie na rzecz pokoju, tolerancji i praw człowieka.
-
Wspieranie rozwoju organizacji pozarządowych oraz promocja i organizacja wolontariatu.
-
Szerzenie świadomości europejskiej, wiedzy o Europie i programach europejskich
oraz rozwijanie współpracy międzynarodowej, służącej budowaniu społeczeństwa otwartego zgodnie z zasadami tolerancji kulturowej i demokracji. -
Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych, szczególnie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnych.
§ 7.
Fundacja realizuje swoje cele przez:
-
Opracowywanie, propagowanie i wdrażanie alternatywnych metod, projektów, programów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, pobudzających aspiracje twórcze i poznawcze.
-
Organizację konferencji, warsztatów, seminariów, wizyt studyjnych, szkoleń i kursów.
-
Organizowanie wydarzeń kulturalnych, sportowych i edukacyjnych, w tym także
konkursów, olimpiady pamięci. -
Działalność wydawniczą.
-
Pomoc finansową i rzeczową oraz promocję twórczości i działalności dzieci, młodzieży i dorosłych.
-
Prowadzenie i zakładanie funduszy stypendialnych.
-
Wspieranie organizacyjne, doradcze, rzeczowe i finansowe podmiotów prowadzących działalność
w zakresie edukacji, opieki i wychowania dzieci i młodzieży, wyrównywania szans edukacyjnych, kultury i ochrony środowiska oraz dziedzictwa kulturowego, ochrony praw i swobód obywatelskich, równych praw kobiet i mniejszości. -
Przyznawanie stypendiów, nagród, dotacji osobom fizycznym i prawnym opracowującym
i uczestniczącym w programach zbieżnych z celami Fundacji. -
Prowadzenie placówek oświatowych.
-
Organizowanie różnych form wypoczynku i spędzania czasu wolnego.
-
Współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi zarówno na szczeblu lokalnym, krajowym
jak i międzynarodowym, jeśli ich działalność jest zbieżna z misją Fundacji oraz przy pomocy których misja Fundacji może być realizowana.-
Współpracę z innymi fundacjami i stowarzyszeniami, organami administracji państwowej, samorządowej, społecznościami lokalnymi nakierowaną na aktywizację działalności obywatelskiej
i rozbudzanie zainteresowania sprawami publicznymi, w szczególności dotyczącymi oświaty, wychowania i kultury. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.
-
Działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego
§ 8.
- Działalność statutowa Fundacji jest prowadzona jako działalność nieodpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Fundacja może prowadzić również działalność odpłatną w zakresie: prowadzenia szkoleń, warsztatów, doradztwa, sprzedaży opracowanych wydawnictw.
- Dochody osiągane z działalności przeznaczone będą wyłącznie na realizację celów statutowych Fundacji.
Majątek i dochody Fundacji.
§ 9.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000 (jeden tysiąc) złotych oraz środki finansowe, prawa majątkowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10.
Dochody Fundacji pochodzić mogą z:
-
darowizn, spadków, zapisów;
-
dotacji i subwencji oraz grantów;
-
dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
-
dochodów z majątku Fundacji.
§ 11.
-
Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte
na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów. -
W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia Zarząd Fundacji decyduje i składa oświadczenia, które są wymagane przepisami prawa.
-
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku
z dobrodziejstwem inwentarza. -
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
-
Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
-
udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa
lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”; -
przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji
lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach; -
wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji
lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych; -
zakupie na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
Władze Fundacji
§ 12.
-
Władzami Fundacji są:
-
Rada Fundacji
-
Zarząd Fundacji
-
Członkowie Rady Fundacji:
-
nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej:
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów
lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia
3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. Nr 26, poz.306, z późniejszymi zmianami);
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie, o ile Rada Fundacji podejmie stosowną uchwałę o przyznawaniu i wysokości wynagrodzenia z uwzględnieniem obowiązującego prawa.
Rada Fundacji
§ 13.
-
Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
-
Rada Fundacji składa się z trzech do sześciu członków wybieranych na 4 lata.
-
W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzi Fundator, który powołuje pozostałych członków pierwszego składu Rady.
-
Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie
go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundator nie może być w ten sposób pozbawiony członkostwa w Radzie Fundacji. - Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady Fundacji. Przewodniczący kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje
i przewodniczy zebraniom Rady.
§ 14.
-
Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku. W posiedzeniach tych uczestniczy przedstawiciel Zarządu Fundacji w celu składania wyjaśnień.
-
Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu
lub Fundatora, zgłoszony na piśmie. -
Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego, lub w razie jego nieobecności, Wiceprzewodniczącego. Tylko uchwały dotyczące powołania lub odwołania członków Zarządu muszą być podejmowane jednomyślnie.
-
Do udziału w posiedzeniach Rady Fundacji mogą być zaproszone osoby i przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji; ich udział ma charakter doradczy.
-
Tryb działania Rady Fundacji określa uchwalony przez nią Regulamin.
§ 15.
1. Do zadań Rady należy w szczególności:
-
powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu;
-
podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
regulaminu pracy; -
wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd;
-
ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium;
-
kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji;
-
wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
-
nadzór nad działalnością Fundacji;
-
podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją
lub o likwidacji Fundacji; -
zatwierdzanie rocznych preliminarzy budżetowych Zarządu Fundacji.
§ 16.
1. Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
-
żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
-
dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji (w tym celu może również powołać biegłego rewidenta, audytora).
Zarząd Fundacji
§ 17.
-
Zarząd Fundacji składa się z trzech osób (Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza) powoływanych
na czteroletnią kadencję. -
Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
-
Pierwszy skład Zarządu Fundacji powołuje Fundator, kolejne – Rada Fundacji.
-
Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
-
Członkostwo w Zarządzie ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Zarządu.
-
Uzupełnienie składu Zarządu nastepuje w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez członków Rady.
§ 18.
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
-
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
-
uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
-
uchwalanie regulaminów;
-
sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
-
ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
-
podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji innych organów;
-
przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
-
występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacji Fundacji;
-
Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
-
O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
-
Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących
do zadań Fundacji. -
Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób reprezentacji
§ 19.
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
Zmiana Statutu
§ 20.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji.
Połączenie z inną fundacją.
§ 21.
-
Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
-
Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 22.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają
w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Likwidacja Fundacji
§ 23.
-
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
-
Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§ 24.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 25.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach.